Tempah buku 'favourite' anda di sini

Nama:
Umur:
Email:
No telefon
Alamat:
Tajuk buku/Penulis/Penerbit + Kuantiti:
Cadangan penambah baikan:

This contact form was created by Freedback.

Rabu, Disember 01, 2010

食べている..?? ape nih..???!!

Assalamualaikum..^_^

Huh,apekah itu 食べている ???,  mesti korang pon ter tanye2 pe kejadahnye saya tulis tuh.. macam arr xde keje len .. sebenarnya perkataan tuh bermakna :-
食べている @ питание @ भोजन @ Alimentation @ Lebensmittel
..@#$%^&*()…….

MUHAMMAD IMRAN IS IN A BAD MOOD

hahaha..paham x..?? kompem2 anda x paham sebab saya pon x phm..nk eja pon lgi arr x reti… trimas to google translater atas jasa2 yg dberikan untuk translate sume perkataan jepun,france,hindi,spain dan germany tuh..

perkataan tuh sume berlainan bunyik,bentuk n cara penulisan tpi mempunyai satu persamaan iaitu bermaksud ‘makanan’..!! ler..makanan jer kut..!! huh,wlopon makanan tapi sbenarnya makanan kt dunia nih ade dua jenis..korang taw x selama nih..???!! tuu ler,taw makan jer..ish3…

pada kesempatan ini saya nak kupas cikit mengenai makanan jenis yang pertama iaitu makanan zahir @ dalam erti kata lain makanan yang kita makan hari2.. klu cakap pasal makanan nih mule arr terbayang kat pemikiran masing2 makanan yang dgemari.. klu cerita pasal roti jer, macam2 kita ada..roti canai,roti telo,roti tisu,roti tampal,roti bakar, roti sardin,roti naan,roti planta,roti boom,roti kaya,roti ban,roti kacang, dsb….

roti tisu2

nah..tuu dy..roti tisu daa cm KLCC tinggi dy..kn3!!


huh,klu tulis pasal roti jer sampai esok pon x tentu abes… (utk keterangan lanjut mengenai roti2, sile berkunjung ke kedai mamak berhampiran anda..!!) nih bru roti blum nasik,lagi2 kat malaysia nih ade belambak jenis nasik..tapi nasik yang paling sedap sekali kn x laen x bukan ialah nasik kenduri!! (sebab free =D..!!!) hahha..sedap lak tuh,siap bley tambah2..!!

secara amnya makanan jenis nih mmg wajib arr kite makan hari2..x kire arr ape pon jenis makanan tuh asal dapat memenuhkan ‘tank’ dan mengenyangkn perut yg kebuluran tuhh.. dalam pantun tradisional ( dlm bku KOMSAS yg kita blaja time zaman mude2 dulu @ sekalah menengah) pun ade mengatakan “gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati”. tiada sorangpun individu yg akan sedih T_T bila habis makan kecuali nampak sedih sebab mkan bende yg sngt2 pedas ; kebanyakan akan kelihatan gembira lepas makan..=D tapi yg penting skali bila makan, jangan lupe baca doa yee…bruuuppp..!!!

MUHAMMAD IMRAN EAT TOO MUTCH

Alhamdulillah..=D


orait.. kenyang pon sudah, sekarang kita bergerak kepada jenis makanan yang ke-2.. sebenarnya jenis makanan nih lebih banyak dan lebih mudah kita perolehi berbanding makanan yg biasa kita makan ari2 tuh.. pilihan pun banyak dan yg penting ia nya mmg free..!! sama ada kita sedar @ tidak, makanan nih sebenarnya sangat penting bagi diri kita namun ramai juga yang lupa @ buat2 lupa nak ambil makanan jenis nih..hmm,rse2 makanan apakah itu??

MUHAMMAD IMRAN IS THINKING

hmm,sebenarnya makanan yang dimaksudkan ialah ‘makanan rohani’.. @ lebih mudah ditafsirkan sebagai makanan untuk jiwa..

belahan-jiwa

definisi tepat mengenai  makanan rohani nih saya sendiri pon sukar nak terangkn tapi yg penting perkara2 yang dapat menenangkan jiwa itu digolongkan dalam jenis2 makanan rohani..contoh yang terbaik ialah solat 5 waktu, puasa ,sedekah @ dalam erti kata lain ialah ibadah2 seharian kita..huh,banyak kn..??!!
Kepentingannya??? kalau makan zahir biasa untuk membekalkn tenaga seharian kita,dan makanan nih pula penting utk hati kita.. kalau x makan makanan zahir badan lemah, last2 maw mati bebuloq arr kita kalau x makan..

MUHAMMAD IMRAN IS HUNGRY 
laparnyer…T_T

tapi makanan rohani nih apabila kita x ambil hati kita pulak yang mati.. kalau hati mati ape yang akan jadi???!! jadi,saya nak arr share cikit, untuk menambah sedikit sebanyak tanda2 bila hati seseorang itu mati..


SEPULUH TANDA HATI KITA MATI MENURUT SYEIKH IBRAHIM ADHAM


1. Mengaku kenal Allah s.w.t tetapi tetapi tidak menunaikan hak- haknya.


2. Mengaku cinta pada Rasulullah s.a.w tetapi tidak menunaikan Sunnah baginda.


3. Membaca al-Quran tetapi tidak beramal dengan hukum- hukum di dalamnya.


4. Memakan nikmat- nikmat Allah s.w.t  tetapi tidak mensyukuri atas pemberiannya.


5. Mengaku syaitan itu musuh tetapi tidak berjuang menentangnya


6. Mengaku adanya nikmat syurga tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.


7. Mengaku adanya seksa neraka  tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.


8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa tetapi masih tidak bersedia untuknya.


9. Menyibukkan diri  membuka keaiban orang lain tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.


10. Menghantarkan dan menguburkan jenazah/ mayat saudara seIslam tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya..

berdasarkan 10 perkara tersebut, mari kita ber sama2 muhasabah diri sendiri adakah sifat2 tersebut masih ada dalam diri kita.. klu ada, jum arr sesama kita perbanyakkan makanan rohani dalam kehidupan seharian kita.. bukan susah pun, lakukanlah apa sahaja perkara niat kerana Allah sudah dikira ibadah..kn senang gitu kan3..!!!  yang wajib tuh paling penting,solat jangan tinggal lak yer..klu tertinggal gak, teruskan usaha anda..=D 

akhir kata, jgn malu jgn segan tuk perbaiki kelemahan diri sendiri.. biar malu sekarang agar x malu di hadapan Allah di akhirat kelak.. dan jangan lupe untuk makan.. makanan zahir dan batin..!! huh,cam ari raye lak..k,


wassalam.. ^_^

Tiada ulasan: